Pierwsze wrażenie najważniejsze

Prowadzisz swój biznes i chcesz go rozwijać? Myślisz o nawiązaniu kontaktów z stroną azjatycką? Może masz obawy, że rozmowy w biznesie azjatyckim wymagają odpowiedniej wiedzy jak i przygotowania? Wbrew pozorom nie jesteś w błędzie. Biznes azjatycki rządzi się swoimi prawami, aby prowadzić negocjacje na wysokim poziomie i zapewnić sobie sukces, warto zapoznać się z zasadami, które obowiązują. Jest to bowiem kwestia bardzo istotna i od niej bardzo często zależy, czy twoje negocjacje będą zakończone pozytywnie.

Jak negocjować w biznesie azjatyckim, aby rozmowy zakończyły się sukcesem? Negocjacje są procesem wieloetapowym, ale prawda jest taka, że w biznesie azjatyckim mają one swój początek od momentu spotkania się i wywarcia odpowiedniego wrażenia na rozmówcach. Dlatego też, niezbędne jest odpowiednie przygotowanie się.

Przygotowanie się do negocjacji

Negocjacje to na pewno bardzo stresujący moment. Warto jednak poznać zasady jakie panują w Azji. Jedną z takich zasad jest posiadanie wizytówki, która powinna być przygotowana zarówno w języku polskim jak i angielskim. Istotna jest również kolorystyka, a także informacje, które na niej się znajdują. Otrzymując wizytówkę od strony azjatyckiej, powinieneś nie tylko trzymać ją oburącz, ale zapoznać się z jej treścią. Ilość wizytówek powinna być dostosowana do ilości osób, które będą bały udział w spotkaniu.

Rozmowa

Podczas prowadzenia negocjacji, zawsze powinieneś używać odpowiednio tytułu np.”dyrektor”. Dlatego też, warto poznać swoich rozmówców i znać ich poszczególne stanowiska, aby nie popełnić błędu. Azjaci nie są zbyt otwartymi rozmówcami, bardzo często nie okazują swoich emocji, a w związku z tym sama rozmowa może być utrudniona. Dlatego też, nie powinieneś się tym zniechęcać, jest to ich normalne zachowanie. Pamiętaj jednak, że jeśli negocjacje zakończą się sukcesem i dojdzie do słownych ustaleń, to taka umowa ma większe znaczenie dla strony azjatyckiej niż pisemna.

Podarunek mile widziany

W Polsce podarunki, które są wręczane na etapie negocjacji bardzo często traktowane są jak chęć przekupienia. Natomiast jeśli sama konwersacja, będzie przeprowadzona w odpowiedni sposób z stroną azjatycką, wówczas istnieje możliwość wręczenia podarunku najlepiej w formie wyszukanego trunku. Oczywiście, kilkukrotnie strona azjatycka odmówi przyjęcia prezentu, ale jest to również jedna z ich zasad, dlatego też, warto oferować wręczenie, aby nie popełnić błędu.
Negocjacje w biznesie azjatyckim, za granicą,  mają odmienny charakter niż panujący w Polsce. Tutaj liczy się powściągliwość, a każde zdanie powinno być dokładnie przemyślane. Azjaci bardzo cenią sobie wysoki poziom kultury, ale również ogromne znaczenie ma zachowanie rozmówcy. Dlatego też warto się do tych negocjacji przygotować. Szczególnie jeśli rozpoczynasz swoją przygodę z biznesem po stronie azjatyckiej.