Czas pandemii koronawirusa i wynikająca z niego konieczność izolacji, strach przed zakażeniem czy obostrzenia rządu zamykające placówki handlowe spowodowały, że coraz częściej robimy zakupy w Internecie. Na ilość kupujących w sieci ma wpływ także szybki czas dostawy oraz proste procedury zakupu. Online można kupić wszystko, od produktów spożywczych po duży sprzęt AGD czy meble. Jakie są rzeczywiste wady i zalety zakupów w sieci?
Oszczędność czasu i pieniędzy
Bez wątpienia, szybciej i wygodniej jest przeglądać, wiele ofert siedząc wygodnie w fotelu ze smartfonem w ręku. Dzięki internetowi potencjalny klient ma dostęp do szerokiej oferty z całej Polski, a nawet i świata, bez konieczności ograniczenia się do rynków lokalnych. Większy wybór pozwoli dotrzeć do atrakcyjniejszej oferty.
Szybka dostawa pod drzwi
Wygoda dotyczy nie tylko samego procesu zakupu, ale także odbioru towaru. Duże, popularne od dawna portale sprzedażowe oferują szeroki wybór sposobu dostawy wygodne dla klienta. Klienci mają możliwość odbioru towaru w punkcie lub dostarczenia przez kuriera pod same drzwi.
Czas oczekiwania
Dla niektórych klientów niekorzystny może być czas oczekiwania na produkt. Jednak aktualnie istnieje możliwość dostawy nawet w 24 godziny.
Brak możliwości sprawdzenia towaru przed zakupem
Zakupy na odległość mają tę wadę, że nie ma możliwości sprawdzenia ich jakości czy przymierzenia odzieży. Często bywa tak, że kolory ze zdjęcia różnią się od tego rzeczywistego. Dobrym rozwiązaniem jest kupno już sprawdzonego produktu np. ulubionego kosmetyku. Pomocne mogą być również opisy zawierające dokładne parametry. Warto również zapoznać się z opinią osób, które już zakupiły dany produkt. Jednak takie rozwiązanie jest możliwe tylko w przypadku popularnych serwisów aukcyjnych z długoletnim doświadczeniem. Ponadto, każdy zakup zawarty na odległość można odesłać w ciągu 14 dni. Często zwroty te są bezpłatne.
Oszuści w sieci
W Internecie można również wpaść w pułapkę oszustów. Z tego względu warto dokładnie sprawdzić dane sprzedającego i zapoznać się z opiniami klientów. Lepiej wybierać zakup za pośrednictwem doświadczonych platform sprzedażowych, które pomagają w rozwiązywaniu problemów w relacji sprzedawca – nabywca oraz blokują konta oszustów.
Zakupy online są szybkie i wygodne, często również korzystniejsze cenowo, jednak niosą za sobą pewne ryzyko. Aby uniknąć nieprzyjemnych konsekwencji, warto wybierać doświadczone serwisy sprzedażowe dbające o bezpieczeństwo swoich klientów.